1) Головні методології філософії Agile
- Scrum (скрам) - це одна з найбільш популярних гнучких методологій, яка базується на ітеративному та інкрементальному підході до розробки, з використанням багатофункціональних команд. Ітеративний підхід означає, що робота розбита на ітерації (спринти), кожна з яких триває від 1 до 4 тижнів. Інкрементальний - означає, що в кінці кожного спринту клієнт отримує готовий функціонал (інкремент), який можна протестувати.
- Kanban (канбан) - це методологія, яка візуалізує процес розробки використовуючи так звані канбан дошки. Кожен елемент розробки проходить через певні стадії - підготовка, виконання та завершення. Це дозволяє командам краще розуміти, де знаходиться робота в даний момент часу та запобігти затримкам.
- Lean (лін) - це методологія, яка зосереджується на мінімізації втрат у процесі розробки та максимізації вартості продукту для замовника. Це досягається шляхом постійного пошуку способів покращення ефективності та продуктивності.
- XP (еxtreme programming) - методологія складається з практик, спрямованих на забезпечення якості програмного забезпечення та зменшення ризиків у розробці. Ці практики включають в себе тестування на ранніх етапах, рефакторинг (покращення коду) та невеликі ітерації.
- ASD (Adaptive Software Development) - методологія включає в себе гнучкість Scrum та Lean, з акцентом на адаптації до змін у вимогах або умовах. Це дозволяє командам швидко реагувати на зміни і випускати продукт, який відповідає потребам користувачів.
- FDD (Feature-Driven Development) - методологія базується на найкращих практиках, що застосовуються у проектному менеджменті та розробці програмного забезпечення. Ці практики включають в себе чітке визначення вимог, розробку архітектури та послідовне виконання робіт.
2) Детально про Scrum
Скрам - це одна з методологій гнучкої розробки, де робиться акцент на планомірному контролі процесу розробки.
Головна особливість скраму полягає в розбивці всього процесу розробки на ітерації (цикли) з чіткими відрізками часу. Ці ітерації називають спринтами. Перед початком спринта замовник формує список вимог до майбутнього продукту. Ці вимоги називають юзер сторі (user story), а самого замовника продукт оунер (product owner).
Замовник вказує пріоритет по кожній задачі, і команда буде реалізовувати їх згідно до цього пріоритету. Увесь список задач називається продуктовий беклог (product backlog), список задач на певний спринт - це беклог спринта (sprint backlog).
На початку спринта проводиться планування спринту, це зустріч де команда обговорює головні завдання, які будуть виконуватися протягом спринта. Зустріч проводить зазвичай менеджер проекту, скрам майстер або тім лід.
Після планування відбувається зустріч, на якому оцінюються задачі, вона так і називається - зустріч по оцінці задач (estimation meeting). Після завершення спринта проводиться зустріч з замовником (demo, демо зустріч), на якій показують результати роботи команди за спринт.
Cеред учасників скрам команди виділяють окрему людину - скрам майстра (scrum master). Скрам майстер слідкує, щоб всі учасники команди слідували принципам скраму. У якості скрам майстра виступає хтось із команди, частіше за все це проектний менеджер.
3) Ролі в Scrum
- Продукт оунер (product owner) відповідає за весь продукт та доносить вимоги до команди.
- Скрам майстер (scrum master) виступає фасилітатором команди та контролює, щоб всі процеси виконувалися за правилами скраму. Коли його немає, ПМ виконує його роль, в крайніх випадках - тім лід (team lead), це керівник команди розробки.
- Команда розробки (розробники, тестувальники та інші тех.ролі) - це команда людей, яка займається роботою над проектом. Кількість членів команди зазвичай невелика, до 10 людей.
- Зацікавлені сторони - це користувачі, клієнти, експерти-консультанти, які беруть участь у зустрічах скраму, якщо це необхідно.
4) Довжина спринта
Ідеальна довжина спринта: довжина спринта може варіюватись в залежності від складності проекту, рівня зрілості команди, рівня залученості стейкхолдерів, тощо. Частіше за все спринти тривають від 2 до 4 тижнів. Ця довжина дозволяє командам ефективно планувати та керувати своєю роботою, а також забезпечувати гнучкість та змогу швидко реагувати на зміни у проекті.
5) Основні зустрічі (події) у Scrum
- Планування спринта (sprint planning) - зустріч, на якій команда планує роботу на спринт. Зустріч відбувається на початку кожного спринта. На цій зустрічі команда визначає, які завдання будуть виконані в рамках спринта, і оцінює, скільки часу та ресурсів буде потрібно для їх виконання. На малих проектах (довжина до 6 міс) планування може проводити ПМ самостійно, або ПМ з тім лідом без команди.
- Дейлі або стендап (daily, stand-up) - це щоденна 15-ти хвилинна зустріч, на якій кожен член команди ділиться інформацією про свій прогрес та проблеми, які вони зустрічають у виконанні завдань. Ця зустріч є важливою для того, щоб команда залишалася в курсі справи та могла вчасно виявляти та вирішувати проблеми.
- Спринт рев'ю (sprint review) або демо зустріч (demo) - це зустріч команди з замовником, на якій демонструється готовий функціонал, який був виконаний за спринт. Зустріч відбувається в кінці кожного спринта. Ця зустріч є важливою для того, щоб замовник зміг перевірити, чи відповідає готовий функціонал його вимогам.
- Ретроспектива (retrospective) - це зустріч, на якій команда обговорює, які зміни можна внести в процес роботи для поліпшення продуктивності. Зустріч відбувається в кінці кожного спринта. Зустріч є важливою для того, щоб команда вдосконалювала свій процес роботи.
Додаткові зустрічі:
- Backlog Refinement - уточнення та приоритизація беклогу.
- Estimation Meeting - оцінка складності завдань для кращого планування.
6) Скрам-бан (scrum-ban)
Скрам-бан - це методологія управління проектами, яка поєднує в собі основні принципи скраму та канбану. Скрам-бан використовується для управління проектами, які мають невеликий обсяг роботи, або для проектів, де прогрес необхідно контролювати на щоденній основі. Від канбану скрам-бан взяв те, що робота здійснюється за допомогою канбан-дошки, а від скраму - використання ітераційного підходу.
Скрам-бан використовується тоді, коли проект потребує взаємодії з клієнтом, та має зміни на щоденній основі. Використання даної методології дозволяє підтримувати гнучкий підхід до управління проектами, забезпечуючи високу продуктивність та якість роботи.
Додатково про Agile:
Agile словник -основні терміни, інструменти та процеси, які повинен знати проектний менеджер
Головні поняття філософії Agile. Підготовка до інтерв'ю
Scrum Lite, легкий старт в управлінні проектами
Нульовий спринт в Agile. Покроковий гайд для PM-початківців
Scrum vs Kanban - порівняльний аналіз
Популярні Agile методології. Підготовка проектного менеджера до співбесіди
Огляд книги Джеффа Сазерленда "Scrum: навчись робити вдвічі більше за менший час"
Посібник зі скраму можна скачати тут
Ще немає коментарів