Ретроспектива в Agile - що це і навіщо потрібна

Ретроспектива в Agile - що це і навіщо потрібна
4 хв. читання

Якщо хтось з вашої команди скаже "а давайте проведемо ретро", це ніяк не означає організація вечірки на тему 80-х. Бо ретро - це скорочення від ретроспектива (retrospective), один з мітингів в скрамі.

Ретроспективу проводять після завершення проекту або частини проекту (спринта). Головна мета зустрічі: озирнутися назад, обговорити як пройшла робота та визначити пункти, які потребують покращення у майбутньому.

 

ІДЕАЛЬНИМ РЕЗУЛЬТАТОМ РЕТРОСПЕКТИВНОЇ ЗУСТРІЧІ МАЄ БУТИ

1) список речей, які були виконані добре

2) список речей, що можна покращити в майбутньому

3) список, який краще залишити в минулому

 

Для більшої згуртованості команди, інколи я замінюю перше питання на: "за що я хочу подякувати". Таким чином співробітник думає не тільки про те, що було добре, він ще подумки асоціює своє "добре" з кимось з команди, оскільки зазвичай ми дякуємо конкретній особі. Як результат, це призводить до більшої згуртованості людей, члени команди реально відчувають важливість один одного.

 

Крім висвітлення вищеописаних питань, важливо обговорити, чому це сталося. Мета полягає в розумінні, як відтворити або посилити позитивні сторони в майбутніх проектах, шляхом аналізу ситуацій на ретроспективній зустрічі. Разом з цим визначають основні причини негативних моментів та шляхи їх запобігання або пом’якшення в майбутньому.

Ретроспектива іноді може виявляти серйозні проблеми, які необхідно вирішити. При цьому обов’язково потрібно пам’ятати, що пошук або звинувачення людей які допустили помилку, не приведе ні до чого позитивного, окрім того що ви зіпсуєте відносити в команді. Замість цього необхідно зосередитися на обговоренні цих моментів та перетворення обговореня на подальші дії, для того щоб покращити ситуацію в майбутньому.

 

Для чесного та відкритого спілкування необхідна довіра всередині команди і, можливо, з першого разу вам не вдасться успішно провести цю зустріч, якщо ви її ніколи не проводили.

Багато чого залежить від людей, від стосунків між ними, від вашої компанії та того, яким чином налагоджуються відносити всередині колективу. У випадку, коли людям важко відкритися, на вас, ПМ-мів, чекає велика та кропітка робота побудови культури довіри всередині команди.

 

Так, звісно, зараз ви можете подумати що це не моє, хай HR цим займається, і бла-бла-бла... Але ж, погодьтесь, це ж ваша команда і разом з нею ви другий рік працюєте над проектом. То ж хто як не ви зацікавлені в тому, щоб команда краще перформила, була мотивована та задоволена?! 

 

Якщо все не так погано то, можливо, спочатку вашій команді буде трохи незручно відкрито ділитися їх чесним відгуком, але з часом, коли ви на регулярній основі проводитиме ретроспективні зустрічі, команда стане більш відкритою та охоче буде ділитися думками, що збільшить ефективність вашої ретроспективи.

 

НАЙПРОСТІШИЙ ВАРІАНТ ПРОВЕДЕННЯ РЕТРОСПЕКТИВИ

 

Найпростішим варіантом проведення рестроспективи, може бути наступне: заздалегідь приготуйте табличку розділену на три колонки з запитаннями, якщо працюєте офлайн, то використовуєте фліпчарт/дошку, а коли онлайн - тоді можна Excel, який ви будете демонструвати на екрані.

Спочатку ви задаєте команді перше запитання "Що було добре у минулому спринті?", далі кожен учасник по черзі, включаючи вас, відповідає на це запитання, ви занотовуєте відповіді. Далі наступне запитання і третє.

Ретроспектива. Що це і навіщо потрібна?

Після того, коли всі  відповіли на запитання ви переходити до другої частини: необхідно проговорити всі відповіді. Відповіді на запитання кожен дає індивідуально, а прогорення відповідей - організуйте у вигляді дискусії. Це дуже важливо зробити, оскільки в процесі дискусії, можуть підняти багато дотичних тем, які теж необхідно вирішити. Окрім цього, проговорення всіх моментів дискусуючи, дає змогу учасникам виговоритися, випустити пар, вирішити те, що вони хотіли вирішити.

В кінці підрезюмуйте те, що ви проговорили. Також одразу, разом з командою, можна скласти план дій, що і як ви будете покращувати. Якщо план дій вимагає ваших роздумів, тоді скажіть команді, коли ви його зробите. Зробіть та презентуйте план команді. Ну і звісно що окрім презентації, його необхідно буде виконати. 

План покращень теж можна організувати в Exel, в якому прописати перелік пунктів які ви або члени вашої команди зробите, для того щоб в майбутньому результати вашої роботи тільки покращувалися. 

 

Голова задача ретроспективи - виявлення списку покращень для вашого проекту у майбутньому, то ж рекомендую не нехтувати цією зустріччю.

 

Інструменти для проведення ретроспективи тут.

 

Додатково про Agile:

Agile словник - основні терміни, які повинен знати проектний менеджер

Головні поняття філософії Agile. Підготовка до інтерв'ю

Популярні Agile методології. Підготовка проектного менеджера до співбесіди

Scrum - найпопулярніша методологія Agile. Scrum термінологія для початківців

Scrum vs Kanban - порівняльний аналіз

Посібник зі скраму можна скачати тут

 

Помітили помилку? Повідомте автору, для цього достатньо виділити текст з помилкою та натиснути Ctrl+Enter
Tatiana 910
Приєднався: 1 рік тому
Коментарі (0)

    Ще немає коментарів

Щоб залишити коментар необхідно авторизуватися.

Вхід