Топ-15 термінів, які має знати проектний менеджер

Топ-15 термінів, які має знати проектний менеджер
6 хв. читання

Якщо ви новачок в управлінні проектами або просто хочете краще розуміти цю сферу, то ця стаття яраз для вас.

Розглянемо 15 найважливіших термінів управління проектами, з якими повинен бути знайомий кожен проджект.

 

Майте на увазі, що ці терміни запитують на співбесідах

 

1. Проект (Project)

Проект - це діяльність або ініціатива з визначеною датою початку та завершення, що складається з завдань для досягнення конкретного результату. Зазвичай, проект має тимчасовий характер і передбачає залучення команди експертів предметної області, які виконують ці завдання. Важливо зазначити, що проекти відрізняються від повсякденних робочих завдань, оскільки є унікальними починаннями з конкретним результатом.

 

2. Життєвий цикл проекту (Project life cycle, або Software development lifecycle SDLC)

Життєвий цикл проекту - це послідовність етапів, які проходить проект. Існує п'ять основних фаз життєвого циклу проекту: ініціація, планування, виконання, моніторинг та контроль, завершення. Незалежно від використовуваної методології управління проектами, усі проекти проходять ці стадії. Розуміння цієї структури є критично важливим для успішного управління проектом.

 

3. Ініціація (Initiation)

Ініціація - це фаза, на якій починається проект. Вона включає визначення цілей проекту, ідентифікацію зацікавлених сторін (stakeholders) та створення статуту проекту (project charter).

 

4. Планування (Planning)

На етапі планування розробляється план проекту, який включає визначення обсягу робіт (project scope), створення графіка робіт (timeline), розподіл ресурсів та встановлення бюджету. Ця фаза закладає основу для виконання проекту.

 

5. Виконання (Execution)

Виконання - це фаза, де план проекту вводиться в дію. Члени команди працюють над своїми завданнями, і проект рухається до досягнення цілей. Ця фаза передбачає координацію, комунікацію та моніторинг діяльності проекту.

 

6. Моніторинг та контроль (Monitor and Control)

Фаза моніторингу та контролю зосереджена на відстеженні прогресу проекту, виявленні будь-яких відхилень від плану та вжитті коригувальних дій. Вона включає регулярний моніторинг, звітність та внесення коригувань, щоб проект залишався на правильному шляху.

 

7. Закриття (Closing)

Закриття - це фаза, що відзначає завершення проекту. Вона включає фіналізацію та документування кінцевих продуктів проекту (project deliverables), проведення огляду проекту (project review) та отримання схвалення від зацікавлених сторін. Правильне закриття проекту гарантує, що всі питання вирішено, а уроки, засвоєні під час цього проекту, будуть використані у майбутньому.

 

8. Стартова нарада, стартова зустріч (Kickoff Meeting)

Стартова нарада - це перша зустріч на початку проекту з зацікавленими сторонами та членами команди. Це не перше, що робиться в проекті, але перша зустріч, яка збирає всіх разом після завершення підготовчих робіт. На стартовій нараді підтверджується статут проекту (project charter), встановлюються очікування,  та інколи відбувається  планування дій (в інших випадках, планування є окремою зустріччю). Це важлива робоча сесія, де визначається напрямок проекту.

 

9. Потрійне обмеження або Залізний трикутник (Triple Constraint or Iron Triangle)

Потрійне обмеження, також відоме як трикутник управління проектами (project management triangle), що складається з трьох основних обмежень, яких повинні дотримуватися всі менеджери проектів: обсяг робіт (scope), час (time) та вартість (cost). Менеджери проектів контролюють та керують цими обмеженнями, щоб забезпечити успіх проекту. Балансування обсягу робіт, часу та бюджету є критично важливим для реалізації проекту в межах узгоджених параметрів.

 

10. Статут проекту (Project Charter)

Статут проекту - це важливий документ, який повинен бути у кожного проекту. Він містить усю важливу інформацію, необхідну для повного розуміння ключових елементів проекту. Статут проекту включає опис робіт (scope statement), основні етапи (milestones), ролі та відповідальності, ключові досягнення та інші важливі деталі. Він служить керівним документом протягом усього проекту, гарантуючи, що всі обізнані з цілями та очікуваннями проекту.

 

11. Розростання обсягу робіт (Scope Creep)

Розростання обсягу робіт стосується неконтрольованих змін обсягу проекту через втручання зацікавлених сторін або непорозуміння. Це відбувається, коли люди поза проектом вимагають додаткових функцій або змін, не враховуючи впливу на терміни, бюджет або ресурси проекту. Розростання обсягу робіт може призвести до непорозумінь, припущень та незадоволення кінцевим результатом. Менеджери проектів повинні активно керувати обсягом робіт, щоб запобігти розростанню обсягу та зриву проекту.

 

12. Структура розбивки робіт або декомпозиція проекту (Work Breakdown Structure, WBS)

WBS - це техніка, яку використовують менеджери проектів для розбиття всього об'єму роботи над проектом на менші, керовані частини. Вона допомагає організувати та зрозуміти різні завдання та види діяльності, що входять до проекту. Розбиваючи проект на менші компоненти, менеджери проектів можуть ефективно планувати та виконувати його.

 

13. Базова лінія (Baseline)

Базова лінія - це точка відліку, яка використовується для оцінки ефективності проекту. Вона включає початковий план, обсяг робіт, графік та бюджет. Менеджери проектів використовують baseline для відстеження та порівняння прогресу проекту з початковим планом. Baseline служить орієнтиром для майбутніх проектів та надають інформацію щодо напрямків покращення.

 

14. Діаграма Ганта (Gantt Chart)

Діаграма Ганта - це графічне зображення графіка проекту. Вона відображає завдання, терміни та залежності у форматі стовпчастої діаграми. Діаграми Ганта є корисними інструментами для моніторингу термінів проекту та розуміння залежностей між завданнями. Однак важливо зазначити, що діаграма Ганта не є заміною детального плану проекту. Її слід використовувати разом з іншими методами управління проектами.

 

15. Кінцеві продукти проекту, (deliverables, project inсrements)

Кінцеві продукти - це кінцеві результати, які доставляються клієнту, кінцевому користувачу або відповідним зацікавленим сторонам. Вони представляють собою конкретні результати діяльності проекту. Кінцеві продукти можуть включати звіти, продукти, послуги або будь-які інші визначені вихідні дані проекту. Забезпечення успішної доставки кінцевих продуктів є ключовою ціллю кожного проекту.

 

Висновок

Розуміння термінології управління проектами є критично важливим для будь-якого менеджера проектів. Ознайомившись із цими термінами, ви будете краще підготовлені до того, щоб орієнтуватися в складнощах управління проектами та забезпечити успіх ваших проектів.

 

Додатково - підготовка до співбесіди:

Запитання до співбесіди проектного менеджера

Популярні Agile методології. Підготовка проектного менеджера до співбесіди

Топ-15 термінів, які має знати проектний менеджер

Agile словник - основні терміни, які повинен знати проектний менеджер

Головні поняття філософії Agile. Підготовка до інтерв'ю

 

Помітили помилку? Повідомте автору, для цього достатньо виділити текст з помилкою та натиснути Ctrl+Enter
Tatiana 958
Приєднався: 1 рік тому
Коментарі (0)

    Ще немає коментарів

Щоб залишити коментар необхідно авторизуватися.

Вхід